vineri, 18 aprilie 2014

Yentl

Yentl este o poveste despre misterul aparentelor, despre deceptiile inimii si despre divina androginie a sufletului, dupa cum spune insusi autorul Isaac Bashevis Singer.

Yentl 

de Leah Napolin si Isaac Bashevis Singer

Regia: Erwin Simsensohn




Yentl este o fetita care vrea sa studieze intr-o societate in care accesul la carte este interzis femeilor. Astfel ca Yentl isi convinge tatal sa o invete pe ascuns Tora, Talmudul si Ghemara. Tatal o invata cu mare drag carte, convins ca undeva acolo sus in ceruri s-a facut o greseala cand Yentl s-a nascut fata, nu baiat.

Tora (Vechiul Testament) este formata din primele cinci carti ale Scripturii ebraice si contine intelepciune si lege. Talmudul este un text al iudaismului rabinic (dupa cum spune wikipedia), iar Ghemara contine opiniile docte adaugate la textul talmudic.

Dupa moartea tatalui, Yentl se gandeste ce ar putea sa faca ea in aceasta societate. Stie ca nu va gasi raspunsul cautat in nicio carte din lume. Hotaraste sa se deghizeze si sa plece in lume sa studieze mai departe.



Yentl il cunoaste pe Avigdor si il urmeaza la scoala. Pe drum ii asculta povestea vietii, afland astfel de marea lui iubire.
Yentl - acum Anshel - este un elev model, isi vede de treaba lui si invata bine. Nu se uita dupa fete, nu le spioneaza de pe malul apei cum fac ceilalti baieti.
In fiecare marti Anshel este invitat la masa, la Hadass. Hadass a fost logodnica lui Avigdor, pana intr-o zi cand familia fetei a aflat marele secret al baiatului si au rupt logodna copiilor. Fata inca il iubeste pe Avigdor, insa nu are niciun cuvant de spus in fata mamei ei.



Cum Yentl este indragostita de Avigdor si isi doreste sa-l vada pe acesta fericit, o cere pe Hadaas in casatorie. Spera ca timpul sa fie de partea lor, sa o invete Talmudul pe Hadaas fara sa stie nimeni si intr-o zi Hadaas si Avigdor sa fie fericiti impreuna.
Avigdor este singurul caruia Yentl/Anshel are curajul sa-i spuna cine este cu adevarat. Apreciaza oare Avigdor dorinta femeii de a invata si curajul ei de a se razvrati impotriva societatii? Cum credeti ca va reactiona?



In 1983, cand m-am nascut eu, Barbra Streisand interpreta rolul Yentl in filmul muzical cu acelasi nume. Barbra Streisand totodata semneaza regia acestui film extraordinar. Evident ca eu nu am vazut filmul la vremea respectiva, l-am vazut la tv in urma cu aproximativ 2 ani. Eram foarte curioasa cum a fost pusa in scena aceasta poveste si nu pot decat sa felicit regizorul si intreaga echipa de actori.
In distributie ii regasim, printre altii, pe: Alexandra Fasola - Yentl/Anshel. Iolanda Covaci/Raluca Aprodu, Darius Daradici/Mihai Conrad Mericoffer, Maia Morgenstern/Luana Stoica, Nicolae Calugarita, Natalie Ester, Viorel Manole/Mircea Drimbareanu, Cornel Ciupercescu, Dara Iovitu.
Yentl este un spectacol al Teatrului Evreiesc de Stat, jucat de aceasta data pe scena Teatrului Nottara.

Nimic nu este imposibil, daca iti doresti cu adevarat.
Yentl este o poveste de viata emotionanta despre iubire, dorinta de cunoastere si compromis. Pana unde ai puterea sa mergi, sa te compromiti, doar ca sa faci ceea ce iti place, sa fii asa cum iti doresti sa fii?

*

ps: In timpul spectacolului a sunat un telefon mobil. Chiar in primul rand. Iar posesoarea a si raspuns. (Pe langa faptul ca aceasta a ajuns dupa inceperea spectacolului).
Mi-au placut mult Alexandra Fasola si Darius Daradici pentru taria de care au dat dovada in acel moment. Replicile din piesa s-au potrivit perfect situatiei din sala, iar cei doi tineri actori au stiut sa puna accent pe cuvinte in asa fel incat sa se faca intelesi. (Ai facut un mare pacat .... Gloata de tarani .. )

Inainte de inceperea unui spectacol de teatru esti rugat sa iti inchizi telefonul mobil.
Nu este nimeni capcaun, intelegem ca din motive personale nu il poti inchide. Dar macar pune-l pe silent. Sa spunem ca va trebui sa raspunzi la telefon. Atunci gaseste-ti un loc la margine de rand si cat mai in spate, astfel incat sa poti iesi usor fara sa deranjezi spectacolul.

Ma gandeam la o pedeapsa pentru cei care nu au bun simt si respect vizavi de spectacol, de regizor si de actori. La fiecare spectacol ar putea sa existe in sala o persoana (un blogger, cineva din staff-ul teatrului sau chiar un spectator obisnuit) care sa retina persoana/persoanele care au deranjat spectacolul. Fie ca au deranjat vorbind la telefonul mobil sau intr-un alt mod.. Sa spunem, timp de un an de zile persoanelor respective sa le fie interzis accesul intr-o sala de spectacol. Indiferent ca vor avea invitatie sau vor dori sa plateasca de 10 ori pretul unui bilet.
Credeti ca sunt rea? Nu stiu cum altfel ne-am putea educa in acest sens. Si nu vreau sa fiu atat de drastica sa ma gandesc la niste cutiute de valori la intrarea in teatru, cutiute in care sa iti lasi telefonul mobil, tableta sau orice alt obiect care poate distrage atentia de la spectacol.
Daca aveti idei, astept comentariile voastre cu mare drag.
Pana atunci, va recomand din suflet sa mergeti la teatru sa vedeti Yentl. In silent mode.

3 comentarii:

Emil Calinescu spunea...

Ma uimeste faptul ca tu ai ceva cu cei care vorbesc la telefon. Cand propusesem eu taierea semnalului tu imi sarisei in cap, spunand ca exista N motive pt care ar trebui sa raspunzi. Acum vad ca te deranjeaza si pe tine astfel de persoane. Nu pot sa spun decat ca ma bucur ca ai fost si tu deranjata de astfel de nesimtiti. De inca 2 ori si vei fi de acord sa taie orice semnal/legatura cu exteriorul :)

Raluca Uluiteanu spunea...

Emil, iti sarisem in cap in ideea in care nu-s de acord cu taierea semnalului in sala de spectacol. Poate este o problema cu adevarat grava .. ai achizitionat biletul acum o luna, ti-ai dorit mult sa vezi spectacolul.. ai lasat copilul acasa cu febra..in grija unei vecine.(nu stiai ca va avea febra peste o luna, exact in ziua spectacolului) Daca nu ai deloc semnal, nu este chiar ok. Dar daca ai bun simt si vezi apel de la vecina care are grija de copil .. iesi din sala si eventual ai si fugit acasa. Daca nu primesti niciun apel, te bucuri linistit de spectacol pana la final. Si alte multe astfel de exemple pot fi date. Ideea este sa ne educam, sa nu ne urcam pe scena si sa vorbim la telefonul mobil atunci cand spectacolul de teatru se desfasoara.

Emil Calinescu spunea...

Pentru ca sunt 5 ne-educati in sala sufera toti. Nu e corect, dar ceilalti 95 s-ar putea sa ajunga la concluzia ca este singura solutie corecta pt a vedea spectacolul de teatru in conditii optime. Eu plec de la premisa asta.