miercuri, 26 martie 2014

Celulele stem

Dragii mei, pentru inceput va invit sa urmariti un filmulet despre cum lucreaza si se dezvolta celulele stem. 


Celula stem este o celula multi potenta. 

Celulele stem au doua proprietati fundamentale: autoreinnoirea si diferentierea. Autoreinnoirea este capacitatea celulei stem de a da nastere unei celule identice cu ea insasi, iar diferentierea este capacitatea celulei stem de a da nastere unei celule diferite, specializate, ce exercita doar anumite functii bine definite in organism.
Celulele stem stau la baza formarii tuturor tesuturilor si organelor, la crearea si regenerarea sangelui, maduvei osoase si sistemului imunitar. Celulele stem se gasesc in sangele din cordonul ombilical. Colectarea sangelui se poate realiza imediat dupa nastere si este stocat pentru o folosire viitoare.
Va recomand sa cititi mai multe detalii despre recoltare pe www.cordcenter.ro/recoltare-celule-stem.html.

Foarte important de stiut pentru o viitoare mamica: sangele ombilical poate fi colectat atat la nasterea fiziologica, cat si la nasterea prin cezariana. Astfel, femeile care au probleme si le este interzisa nasterea fiziologica, sau cele carora le este teama si vor neaparat o nastere prin cezariana, pot oferi un viitor sanatos si frumos celor dragi lor.
Pe mine una ma incanta mult aceasta idee. Imi doresc o familie sanatoasa, iar intr-o buna zi, cand am sa fiu mamica, stiu ca nu voi avea prea multe griji, cel putin din punct de vedere al celulelor stem. Chiar daca voi face cezariana (nici nu ma gandesc la o nastere pe cale vaginala), voi putea recolta celule stem pentru micutii mei.

Cred ca exista un singur motiv de a recolta celule stem la nastere, nu cinci sau 10 motive. Singurul si unicul motiv este sanatatea. Sanatatea este cea mai importanta. Exista o vorba "Noi sa fim sanatosi, cu restul ne descurcam noi."
Evident, sunt si cazuri nefericite in care celulele stem nu mai pot face absolut nimic pentru bolnav. Insa in marea majoritate a cazurilor/bolilor, atunci cand sunt diagnosticate la timp, exista sanse mari de reusita.
Chimioterapia si radioterapia distrug celulele canceroase, dar totodata si pe cele sanatoase. Dupa terminarea acestor tratamente se poate realiza infuzia sau transplantul cu celule stem.
Transplantul se poate realiza imediat, pentru ca banca de profil asigura disponibilitatea imediata a celulelor tale stem. Esti sigur de compatibilitatea acestora. Rata de reject de catre organism este foarte mica atunci cand primesti celulele de la un membru al familiei. Si iata cum gasim si alte motive pentru a recolta celulele stem, asta ca tot ziceam ca singurul motiv este insasi sanatatea noastra.

In Bucuresti prima banca de celule stem a fost inaugurata in martie 2009. Prima banca de celule stem din Romania a fost inaugurata in iulie 2008.

Stiti povestea lui Oscar? Tare mi-as fi dorit ca Tanti Roz sa aiba (o banca de) celule stem si sa-l vindece pe baietel. Asa poate ca am fi citit povestea lui Oscar nu intr-o carte a lui Eric E. Schmitt, ci in cadrul povestilor de succes ale Cord Blood Center Medical: http://www.cordcenter.ro/povesti-de-succes.html.


Cred ca, daca am avea mai multa responsabilitate in privinta sanatatii noastre si a viitorului, am trai intr-o lume mai buna. Daca am crede mai mult in noi si in sistemul medical, daca am constientiza la timp, nu doar atunci cand pierdem, cat de importanti sunt oamenii din jurul nostru, cat de importanta este sanatatea noastra si a celor dragi noua..cred ca am putea imbunatatii sanatatea populatiei.
Ca parinte ai o mare responsabilitate : sa cresti frumos si sanatos un copil. De ce nu ai opta pentru o asigurare de sanatate a copilului tau recoltand celule stem? Si .. mai mult decat atat .. le poti folosi chiar tu la nevoie .. speram sa nu fie cazul.


Articol scris pentru concursul Spring SuperBlog 2014.
Resurse: Cursurile de hematologie ale surorii mele, studenta la Facultatea de Medicina Generala.

Niciun comentariu: